szinek a webdizájnban

Azok a fantasztikus színek és ami mögöttük rejlik

Amikor elindult a vállalkozásom, eldöntöttem, hogy rendszeresen fogok blog bejegyzéseket írni, legalább havi egy alkalommal.

Nos, ezt nem sikerült teljesítenem. Egyrészt, mert időt sehogyan sem sikerült szánni rá, másrészt, mert nekem az írás nem megy úgy, hogy „na akkor, most írjunk, mert kell”, csak úgy sikerül, ha jön egy téma, amiről szívesen írok, vagy történik valami, ami ihletet ad. Ez a bejegyzés is így született. Pár napja jött egy ötlet, amit a sárga rózsám ihletett.

Nagyon szeretem a sárga színű virágokat, különösen a rózsát, de igazából mindenfajtát. Mostanában a tulipánnak volt a szezonja és ha olyan helyen jártam, ahol lehetett venni, mindig hoztam, és mindig sárgát. Már mondta a párom, hogy még egyszer nem jöhetek úgy haza, hogy sárga virágot hozok, hozzak más színűt is.

Egyébként a kék a kedvenc színem, de valahogy, ha virágot látok akkor meg a sárga, ugyanakkor, ha lakberendezés, akkor a kék-szűrke-fekete, ha ruhát akarok venni, akkor a kék mellett, már jön a piros is, ami tetszik.

Nos, mint webdesigner a színek szerepe nagyon fontos a munkám során. Amikor egy ügyfél megkeres akár egy logóval, akár egy honlappal, vagy teljes arculat váltással kapcsolatban, kiemelkedő jelentőséggel bír, hogy milyen színeket használjunk.

A vizuális megjelenés az online marketing világában jelentős szerepet játszik. A vizuális tartalom megragadja a szemet és segítségével könnyebben eljuttathatjuk az üzenetet a közönségünkhöz. Viszont ahogy már azt megszokhattuk, a marketing világát – főleg az online területet – folyamatos változás jellemzi, minden évnek megvannak a trendjei. Most nézzük meg mi a helyzet a színek tekintetében.

2021 Pantone színe

Azt hiszem nem mondok újdonságot, így március közepén, hogy az idei év színe a szürke és a sárga.

A Pantone cég, – Pantone Color Institute a Pantone üzleti egysége, – amely kiválasztja az év Pantone színét, előre jelzi a globális színtendenciákat és tanácsot ad a vállalatoknak a színekkel kapcsolatban, a termékek és a márka vizuális identitása szempontjából. Globális márkákkal is együttműködnek, hogy hatékonyan kihasználják a színek erejét, pszichológiáját és érzelmét a tervezési stratégiában. 

Döntésük a divat, a lakberendezés, a grafika vagy a formatervezés világában egyaránt meghatározó. Tervezők, kreatív munkákban dolgozók kíváncsian várják az éppen aktuális év döntését. Minden évben gondos munka előzi meg a választást, színszakértők, színpszichológusok részletes trendelemzéseket végeznek.

„A szürke és a sárga egy törekvő színpárosítás, mely összekapcsolja a mélyebb átgondoltságot és az erő érzését”

– fogalmazott a Pantone.

Egy kis inspiráció a két szín kavalkádjához:

Két egymástól független szín, amelyek megmutatják, hogy a különböző elemek hogyan támogatják egymást, ez fejezi ki leginkább a 2021-es Pantone év színének hangulatát.

A Pantone hivatalos közleménye szerint az idei év történései után most még nagyobb szükségünk van a boldogság megélésére és a lelkierőre, mint valaha. Az Ultimate Gray + Illuminating színpáros pedig az erre való törekvés és remény felé mutat utat és adnak bátorságot.

Színek szerepe a webdesignban

A színek fontos szerepet játszanak, hogy mit és hogyan fordítunk le magukban. A színek segítik az asszociációt, a marketing pedig ezt alaposan kihasználja. Akik jártasak a színek pszichológiájában, pontosan tudják, hogyan és milyen színekkel kell hirdetniük egy márkát, egy terméket ahhoz, hogy az sikeres legyen. Legyen szó egy weblapról, egy szórólapról, egy plakátról, egy vállalat logójáról, a jól kiválasztott színek fokozhatják az eladást.

Amikor egy weboldal kialakításáról van szó, akkor minden lehetőséget meg kell ragadni, hogy azt kellően vonzóvá és jól használhatóvá tegyük a felhasználók számára. Az első benyomást másodpercek alatt alakítjuk ki nemcsak személyes kapcsolatainkban, hanem a weboldalak esetében is. A felhasználók pár másodperc alatt eldöntik, hogy egy weboldalon tovább nézelődnek-e vagy visszalépnek. Ezen rövid idő alatt pedig nem a szöveges tartalmak, hanem az általános benyomás számít, amit a színekkel és az elrendezéssel alakíthatunk elsősorban.

Ha megfelelően, célközönségedet figyelembe véve használod a színeket, növelheted eladásaidat.

Nem biztos, hogy egy mezőgazdasági gépeket értékesítő cég logója jól fog mutatni a kedvenc liláiddal. Vagy, hogy a gyerek örülni fog egy földszínekből összeállított pulóvernek. A munkád ugyanis valaki másnak készül.

Ha egy konkrét személynek készítesz valamit, viszonylag könnyű dolgod van. Meg kell tudnod, milyen színeket szeret, milyen környezetben él, milyen színekkel veszi körül magát, hogyan öltözik? Ha azonban egy terméket szeretnél eladni, vagy arculatot tervezel, már sokkal nehezebb dolgod van. Ugyanis a munkádnak egy elképzelt csoporthoz kell majd szólnia, akikről nincsenek pontos információid. Márpedig annál sikeresebb leszel, minél pontosabban magad elé tudod képzelni azt a célcsoportot, akik majd ismerni, használni, vásárolni fogják az alkotásodat. Minél plasztikusabban elképzeled, minél több részletkérdést tisztázol, annál pontosabban fogod tudni megjósolni a termékhez fűződő viszonyát.

Mit üzennek a színek

Piros

A szenvedély, a vágy színe. Intenzív és gazdag árnyalat, amely rendkívül figyelemfelkeltő, nem véletlen, hogy a stop és a tilos táblák alapszíne.  A szín erős érzelmeket vált ki. A szerelem, a szenvedély színe is a sötétebb árnyalatai dühöt, bátorságot, vágyódást, haragot is sugallnak.

Sárga

Az öröm, a boldogság színe, mely energizál és meleg hatást kelt. A sárga szín növeli a jókedvet, optimizmust, fiatalságot áraszt. Szimbolizálja a napsütést, boldogságot és erőt ad.

Kék

A kék az egyik legsokoldalúbban használható szín. Egyszerre szimbolizálja a tengert, a nyugalmat, az intelligenciát. Cégek közkedvelt színe, mivel a hűvös hatás mellett kellemes, és professzionalizmust sugall. A szín biztonságérzetet nyújt, de hideg színként tekintünk rá. A világosabb kék derültséget, optimizmust, a sötét tónusúak bölcsességet és tudást szimbolizálnak. 

Zöld

A természet és a harmónia színe, számos egészséggel kapcsolatos weboldal alapszíne, ám a sötétzöldet inkább a pénzzel párosítják, ugyanakkor a kékhez hasonlóan a békét is szimbolizálja.  A természetben a leggyakrabban előforduló szín. Az emberek által legkönnyebben észrevehető és talán legpihentetőbb szín. Természetesen sok egészségmegőrzéssel foglalkozó cég használja, de előszeretettel használják a biotermékekkel foglalkozók is. A pénzügyi szektor elsődleges színe is a zöld. Színkombinációban leginkább a sárgával harmonizál, de a kékkel is természetességet és harmóniát áraszt.

Narancs

Pozitív, meleg szín, mely a napfényt juttatja eszünkbe. Energikus, kellemes árnyalat, ami sikert, lelkesedést, motivációt jelképez. Figyelemfelkeltő szín, ám visszafogottabb, mint a piros. Ezért előszeretettel használják a weben is ebből a célból, például gombokon. A narancssárga fiatalos szín, ez a cselekvés, valamint a nagylelkűség színe is. 

Lila

A gazdagság, bölcsesség és a kreativitás színe. Ez a „legszexibb” szín. Gondolj a híres parfümökre! A lila szín kedvelői gyakran művészeti beállítottságúak.  A lila emellett nemes, királyi szín is. A márka, amely a lila színt választja, bölcsességet és kreativitást sugároz magából.

Barna

Természetes szín, ami megbízhatóságot, stabilitást, hitelességet sugall. A barna szimbolizálja a nyugodtságot, mélységet, természetességet, gazdagságot, stabilitást, hagyományokat, földhözragadtságot és az ehhez kapcsolódó képzettársításokat. Harmóniát teremt családunkban, otthonunkban, az anyagi létben, a test szükségleteiben, egészségi állapotunkban. 

Fekete

A fekete színről sok mindenre asszociálnak az emberek. Egyszerre sugall eleganciát és ridegséget, erőt, merevséget, de más színekkel kombinálva csodát érhetünk el vele. Nagyon sok logó alapszíne a piros-fekete, nem véletlenül, mert ez a kombináció erőt és tiszteletet mutat. Fehérrel kombinálva időtlen klasszikust kapunk. Ha a fekete színről beszélünk, akkor elmaradhatatlan kombinációja az arannyal és az ezüsttel, ami a luxust és a gazdagságot jelképezi. Sok márka használja a feketét, hiszen olyan erőt, tiszteletet sugároz, mint semmi más, ellenben nagyon elegáns.

Fehér

Az egyszerűség és a tökéletesség színe, a legjobb választás háttérszínnek. Tisztaságot, fényt, tökéletességet, megbízhatóságot jelképez, tehát pozitív érzelmeket társítunk hozzá elsősorban. Ugyanúgy, mint a fekete, eleganciát sugároz, a luxust társítjuk hozzá, illetve nem utolsósorban az egészséget.  Más színekkel társítva, például arannyal, ezüsttel, ugyanolyan elegáns összképet kapunk, mint a feketénél.

Sokat használják a minimalista stílus kedvelői, ugyanúgy papíron, weben, mint bútorban. A hi-tech ipar is kedveli, hiszen letisztultságot, könnyű kezelhetőséget és felhasználó barátságot ígér. Sűrűn használják egészségügyi termékek csomagolásánál, de fehér köpenyben dolgoznak az orvosok, a higiéniai termékeket előállítók, a hi-tech ipar üzemeinek dolgozói is.

Szürke

Bizalmat kelt az emberben, kiszámíthatóságot sugall. Ma a modern honlapoknál gyakran alkalmazott szín. A világos, ezüstös árnyalatok leginkább háttérszínként eleganciát kölcsönöznek az oldalnak, a sötét árnyalatok a szöveges részben csökkentik a fekete-fehér erős kontrasztját. A fekete és a fehér szín közötti átmenet, ami kompromisszumot jelent. A semlegesség, állandóság, komolyság, bölcsesség, azok a kifejezések, amik leginkább jellemzőek a színre. Széleskörűen használhatóak az árnyalatai, ezért nagyon sokan kedvelik.

Arany

Az arany ugyanazokkal a tulajdonságokkal rendelkezik, mint a sárga, csak sokkal nemesebb, fenségesebb szín. Királyi jelleget, eleganciát ad a prémium és a luxus márkáknak. Szimbolikus jelentése: bölcsesség, tudás, igazság, önértékelés. Érzelmi jelentése: elmélyült önismeret, jó ítélőképesség, bizalom.

Egy jó weboldal és logó esetében tehát úgy kell alkalmaznunk a színeket, hogy az illeszkedjen ahhoz az elváráshoz amilyen képet ki akarunk alakítani magunkról. Tudniillik a vásárlók 85% százaléka szín alapján dönt, nem mellesleg a szín segít a márkák közötti megkülönböztetésben.

Egyébként pedig:

„A legszebb szín a világon az, amelytől szépnek érzed magad.”

– Coco Chanel
Winkler Mónika - Mona design

Szólj hozzá

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Scroll to Top